Zoals jullie misschien al hebben gezien heeft Studio Brussel gisteravond een nieuwe rebrand aangekondigd. Een nieuwe, want hun ‘oude’ rebrand door Base Design voelde wat mij betreft nog heel erg vers.
Er is nog niet veel te zien van de nieuwe look & feel door Saffron Brand Consultants (die recent ook al de algemene VRT brand onder handen namen), maar op basis van het weinige dat er wel is kunnen we volgens mij wel al een aantal conclusies trekken.
1. One VRT to rule them all.
Het grote besluit van de laatste merkoefening bij VRT was dat hun merk niet bekend genoeg was in Vlaanderen. Dit werd gezien als een groot probleem, want de strategie is momenteel dat VRT MAX de toegangspoort moet worden tot alle content die de VRT produceert. Sinds die oefening plakken ze aan de Reyerslaan overal consequent het VRT-label op, zie onder andere bij VRT 1 en VRT Canvas. Het lijkt slechts een kwestie van tijd tot alle zenders een afgeleide worden van het VRT merk.
In het nieuwe logo van Studio Brussel is het VRT logo nog niet te zien, maar de algemene stijl ligt wel een pak meer in lijn met de overkoepelende VRT brand. Tekenend is dat de nieuwe naam op Instagram intussen wel ‘VRT Studio Brussel’ is. En het duidelijkste signaal: de site stubru.be bestaat niet meer, en linkt nu gewoon door naar VRT Max.
2. StuBru wordt terug Studio Brussel.
De vorige rebrand claimde vol zelfvertrouwen de afkorting die trouwe luisteraars al decennia gebruiken. Bij de VRT doen ze regelmatig marktonderzoek naar hun verschillende merken, en ik kan me inbeelden dat één van de conclusies was dat enkel ‘StuBru’ als logo gebruiken de algemene herkenbaarheid bij het grote publiek deed verwateren.
3. De edge is weg.
De samenvatting van de rebrand door Base luidde als volgt: "Recapturing the edgy spirit of Belgium’s rebellious radio station”. Daar waren ze ook 100% in geslaagd, en ik merkte in 2019 rond mij veel enthousiasme over de nieuwe weg waar de huisstijl naar hintte. De cleane stijl met glitchy lettertype en wat ruwere fotografie voelde exact zoals we wilden dat Studio Brussel écht zou zijn.
Maar, de belofte die de Base redesign bracht heeft de zender nooit ingelost, en het rebelse kantje van vroeger voelt, als je regelmatig naar de zender luistert, verder weg dan ooit. De nieuwe redesign door Saffron voelt dan ook voor mij als een teleurstelling. Niet omdat het design niet goed zou zijn (want dat is het sowieso wel), maar wel omdat het een bevestiging is dat de zender meer dan ooit een brede, meer toegankelijke jongerenzender wil zijn. En om dat te kunnen zijn moeten ze de ruwe kantjes, het tegendraadse dat StuBru ooit in zich had, ook op visueel vlak achter zich laten. Marktaandeel boven identiteit. Dat is een strategische keuze, en in die zin is de nieuwe richting in stijl volledig te begrijpen.
Goed brand design is soms ook een gevierde huisstijl laten gaan als die niet meer gealigneerd is met de strategische richting van je merk.
PS: Als je nieuwsgierig bent naar hoe de vorige redesign van StuBru in 2019 tot stand is gekomen: Thomas & Thomas van Base Design deden het in deze talk op KIKK Festival uit de doeken.