Het Metropolitan Museum of Art in New York, a.k.a. The Met, heeft sinds een paar jaar een project lopen waar hedendaagse kunstenaars de kans krijgen om (een deel van) de iconische facade vrij in te vullen. Dit jaar ging de opdracht naar Nairy Baghramian, een Iraans-Duitse kunstenaar die vooral voor haar beeldhouwwerk bekend staat. Ze werkt vooral met abstracte vormen, maar van de soort waar je toch altijd iets van leven in lijkt te ontwaren.
Voor The Facade Commission van The Met maakte ze een reeks van vier werken die opgesteld staan in de nissen naast de iconische ingang. De beelden, bestaande uit felgekleurde aluminium rotsblokken die steunen op een wit stalen raster, zien er uit alsof ze uit het museum willen breken. Het lijken wel stills van een ontsnappingspoging, van kleuren en vormen die genoeg hebben van decennialang statisch opgesteld te staan in een stoffig museum. Ze schuiven en tuimelen richting Fifth Avenue, richting het leven van de stad.
Naast die illusie van beweging zijn het vooral de kleuren die me treffen. Het contrast van de polychrome rotsen tegenover de beige neoklassieke zuilen van het gebouw lijkt het gevoel van ontsnapping alleen maar te versterken. Alsof het werk niet alleen wil uitbreken, maar zich ook nog eens resoluut wil afzetten tegen wat er zich in het museum bevindt.
Wie meer wil weten over Nairy Baghramian: in de New York Times staat een lang artikel over de kunstenaar en haar werk. En The Met heeft ook een interessante minidocu gemaakt over het project. Wie het geluk heeft binnenkort naar New York te trekken: de werken zijn nog tot 28 mei 2024 te zien.